Belföld

Kármán András: A vagyonadó öt százalékát közcélokra ajánlhatják fel a fizetésre kötelezettek

A 2027 januárjára tervezett új adónem az egymilliárd forintnál nagyobb nettó vagyonnal rendelkezőket érintené. Az első befizetés határideje 2027. augusztus 31. lenne.

Kármán András: A vagyonadó öt százalékát közcélokra ajánlhatják fel a fizetésre kötelezettek
Kármán András – Fotó: Hegedüs Róbert / MTI

A kormány lehetővé teszi majd, hogy a vagyonadó fizetésére kötelezettek az adójuk öt százalékát közcélokra ajánlhassák fel – közölte szombati Facebook-bejegyzésében a pénzügyminiszter.

A tervezett szabályozás ezzel lehetőséget biztosít majd arra, hogy az érintettek a befizetendő összeg egy részének felhasználásáról is rendelkezzenek. Kármán András a vagyonadót a társadalmi felelősségvállalás eszközének nevezte, és ehhez kapcsolta a közcélú felajánlás lehetőségét. A kormány az új adónemet 2027 januárjától vezeti be, a jogszabályjavaslatot pedig már társadalmi egyeztetésre bocsátotta.

Az önbevalláson alapuló adó az egymilliárd forintot meghaladó nettó vagyonokra vonatkozik majd. A tervek szerint az 1 és 100 milliárd forint közötti vagyonoknál egy százalék lesz az adókulcs, a 100 milliárd forint feletti részre pedig 1,5 százalékos kulcsot alkalmaznak. A számítás során a bankszámlákon tartott pénzt, az ingatlanokat, az ingóságokat, a céges vagyont, a pénzügyi alapokban tartott vagyont és a bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyont is figyelembe veszik majd.

Extraadót is kapnak a nyakukba a vagyonmenekítő magyar gazdagok

A javaslat a házastársak és a kiskorú gyermekek vagyonára is külön rendelkezéseket tartalmaz. A házastársak esetében a családi vagyonjogi szabályok alapján történhet a fizetési kötelezettség megállapítása, de a pár tagjai választhatják azt is, hogy a nyilvántartás szerinti tulajdonos fizesse be az adót, vagy fele-fele arányban osszák meg egymás között a terhet. A kiskorú gyermek vagyona főszabály szerint a szülői felügyeletet gyakorló szülő vagyonához számít, a gyermek saját keresetéből származó és örökölt vagyon azonban kivételt jelent. A vagyon értékének meghatározásához a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) online kalkulátort készít. Külön kalkulátort is elérhetővé tesz azoknak az ingatlanoknak az értékbecsléséhez, amelyekkel az elmúlt tíz évben nem történt adásvétel. A vállalkozások értékelésénél elsősorban a beszámolókból és a cégek által szolgáltatott adatokból kell kiindulni, a svájci adójogban is használt módszerek felhasználásával, speciális esetekben pedig szakértő bevonása is indokolt lehet.

Az érintett belföldi adózóknak a magyarországi és külföldi vagyonuk után egyaránt adófizetési kötelezettségük keletkezik, a nemzetközi egyezmények rendelkezéseire is figyelemmel. A külföldi adózók magyarországi ingatlanjaik és társasági részesedéseik után fizetik be a vagyonadót.

Az első vagyonadó-bevallást az érintetteknek el kell készíteniük, az első adófizetést pedig a 2026. év végi vagyoni állapot alapján, 2027. augusztus 31-ig kell teljesíteniük. A pénzügyminiszter az intézkedést azzal indokolta, hogy a kormány nagyobb közteherviselést vár a jelentős vagyonnal rendelkezőktől.

Ezt is ajánljuk

Szerkesztői válogatás